Zasady gry


Zasady te można również przeczytać na różnych stronach internetowych czy w innych źródłach, są tutaj omówione ogólne zasady gry. Celem rozgrywanej partii szachów jest "danie mata" królowi przeciwnika. 

Wygląd szachownicy na starcie:

 

Gracz ma na starcie 16 figur: 2 Wieże, 2 Skoczki, 2 Gońców, Hetmana, Króla oraz 8 pionków w na drugiej linii.

 


Opis figur


Pionek: 


Wieża: Porusza się po liniach prostych: poziomych i pionowych o dowolną liczbę pól. Nie ma prawa przeskakiwania przez własne bierki lub przez bierki przeciwnika. Po zabiciu figury przeciwnika staje na jej miejscu.

 


Skoczek: Czyli na naszej szachownicy konie położone obok wież, poruszają się o jedno pole do przodu, po czym o jedno pole na ukos, w dowolnym kierunku. Jest

też jedyną figurą która może rozpocząć partię (za wyjątkiem pionków)


Goniec: Porusza się po przekątnych do przodu i do tyłu o dowolną liczbę pól. Mamy 2 figury, jedną położoną na białym a drugą na zielonym polu. Goniec na białym polu porusza się po białych polach, zaś goniec na zielonym polu porusza się po zielonych polach. Figura ta oczywiście nie ma prawa przeskakiwania przez własne figury ani też przez przeciwnika. Tak samo jak wieża czy inne figury po zabiciu figury przeciwnika staje na jej miejscu.

 


Hetman - Czyli inaczej mówiąc królowa postawiona między gońcem a królem, porusza się po liniach prostych tak jak wieża i po przekątnych tak jak goniec o dowolną liczbę pól, w dowolnym kierunku. Jest to najsilniejsza figura w szachach. 

 


 

Król - Najważniejsza figura w szachach. Porusza się o jedno pole w dowolnym kierunku. Jeżeli król znajdzie się w zasięgu działania figury przeciwnika, ma miejsce sytuacja zwana szachem*. Gdy szachowany król nie ma możliwości odejścia na pole nie będące w zasięgu figur przeciwnika następuje mat**. Dwa króle nie mogą znajdować się na sąsiadujących ze sobą polach.

 


 

*Szach występuje wtedy, gdy król znajduje się w zasięgu działania figury przeciwnika (jest zagrożony zabiciem).

 

**Mat występuje wtedy, gdy król nie ma możliwości uniknąć groźby szachu, czyli nie można odejść na pole nie objęte zasięgiem figury przeciwnika oraz nie można króla zasłonić przed szachem własna figurą. Sytuacja taka oznacza koniec partii.

 

Zabicie figury

Figurę przeciwnika stojąca na drodze naszej figury możemy “zabić”. Polega to na tym, że zdejmujemy figurę przeciwnika z szachownicy (nie bierze ona udziału w dalszej grze), a w jej miejsce stawiamy naszą. Nie można zabić króla. O królu zagrożonym zabiciem mówimy, że jest szachowany.

 

Remis następuje gdy:

Ma miejsce pat, czyli sytuacja w szachach, w której jeden z graczy nie może wykonać żadnego posunięcia zgodnego z przepisami, ale jego król nie jest szachowany (nie jest atakowany przez żadną figurę przeciwnika).